X
x جهت سفارش تبليغ در سایت ثامن بلاگ کليک کنيد

یورو و دلار paypal
آسمانی ها - - اعتبار کتاب و احادیث آن به تأیید ائمّه علیهم السلام
- اعتبار کتاب و احادیث آن به تأیید ائمّه علیهم السلام
اعتبار کتاب و احادیث آن به تأیید ائمّه علیهم ا لسلام عرضه کتاب و احادیث آن بر امام معصوم علیهم السلام

بسم الله الرحمن الرحیم

بخش سوّم

اعتبار کتاب و احادیث آن به تأیید ائمّه علیهم السلام

عرضه کتاب و احادیث آن بر امام معصوم علیهم السلام

در مورد کتاب سلیم ، امضای ائمّه معصومین علیهم السلام و تأیید صحّت محتوای کتاب از جانب ایشان و حتّی دفاع از آن به گونه ای صورت گرفته که نظیر آن در کتب مربوط به زمان ائمّه علیهم السلام دیده نمی شود .

سلیم بن قیس شخصا احادیث کتابش را خدمت امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین علیهم السلام عرضه می کرده است . بعد از او ابان بن ابی عیّاش ناقل کتاب سلیم ، احادیث آن را در محضر امام زین العابدین و امام باقر علیهما السلام مطرح کرده است . پس از آن هم حمّاد بن عیسی ناقل چهارم کتاب ، احادیث آن را خدمت امام صادق (ع) عرضه کرده است.

در همه این موارد ، ائمّه علیهم السلام سلیم و کتابش را در سطح بالایی تأیید فرموده و از آن دفاع نموده اند . پیدا است که تأیید از طرف امامان معصوم علیهم السلام که حجج الهی هستند ، بیانگر امضای خداوند و تصدیق پیامبر (ص) است ، و این از افتخارات کتاب سلیم است .

کلام امیرالمؤمنین (ع) در تأیید کتاب سلیم

به عنوان دفاع از کل کتاب سلیم و مطالب آن ، در حدیث ١٠ همین کتاب از امیرالمؤمنین (ع) کلامی نقل شده که خلاصه آن چنین است : سلیم از امام (ع) سؤال می کند که من از شما و از سلمان و ابوذر و مقداد احادیثی شنیده ام ، ولی در دست مردم احادیثی است که با گفته های شما مخالف است . علّت این مسئله چیست ؟

حضرت در جواب سلیم مطالب مفصّلی می فرمایند که خلاصه اش چنین است : آنچه در دست مردم است مخلوطی از حق و باطل و صدق و کذب است . مردم بر پیامبر (ص) دروغ می بندند و بدینوسیله به امامان ضلالت تقرّب می جویند ، و بدینگونه احادیثشان با احادیث خاندان رسالت منطبق نمی شود . در مقابل ، آنچه از دست ما به تو رسیده حقایق دین است و باطلی بدان مخلوط نیست .

مجموع این حدیث تأییدی از جانب امیرالمؤمنین (ع) نسبت به مطالب مدوّن در کتاب سلیم است .

کلام امام زین العابدین (ع) در تأیید کتاب سلیم

امام سجّاد (ع) پس از سه روز که کتاب سلیم به طور کامل نزد آن حضرت قرائت شد و امام (ع) به مطالب آن گوش فرا دادند ، فرمودند : (( سلیم راست گفته است ، خدا او را رحمت کند . اینها احادیث ما است که نزد ما شناخته شده است )) .

مدارک این حدیث چنین است :

یک . در سرآغاز کتاب سلیم ، ابن اذینه از ابان نقل کرده است . در بحارالانوار : ج ١ ص ٧٦ ، و ج ٢٣ ص ١٢٤ ، و نیز در اثبات الهداة : ج ١ ص ٦٦٣ به نقل از کتاب سلیم نقل شده است .

دو . اختیار معرفة الرجال ( رجال کشی ) : ج ٢ ص ٣٢١ . وسائل الشیعة : ج ١٨ ص ٧٢ نیز از آن کتاب نقل کرده است .

سه مختصر البصائر : ص ٤٠ ، وسائل الشیعة : ج ٢٠ ص ١٢ و بحارالانوار : ج ٥٣ ص ٦٦ نیز از آن کتاب نقل کرده است .

اینک توضیحی در رابطه با اهمیّت این قرائت و استماع از جانب امام (ع) عرض می شود :

اقدام به قرائت و گوش فرا دادن به مطالب کتاب به طور کامل در سه روز متوالی از صبح تا شب ، در زمانی که اینگونه روشهای تحقیقی متداول نبوده ، و با در نظر گرفتن انجام این کار در زمان وحشتبار حجاج ، و نیز با توجه به وقوع آن در ایام حج ، همه اینها اهمیّت این برنامه و بنیادی بودن این سخن حضرت را می رساند .

امام زین العابدین (ع) ، در این کلام کوتاه سه جنبه مهم را مورد توجه قرار داده اند :

از یک سو سلیم را به عنوان یک محدّث صادق معرّفی کرده اند ، و از سوی دیگر با رحمت فرستادن بر او اشاره به ممحبوبیّت او در پیشگاه خداوند و ائمّه علیهم السلام نموده اند ، و نهایتا احادیث سلیم را تأییدِ تمام عیار کرده اند بدینصورت که این مجموعه را به طور کامل احادیث آل محمّد علیهم السلام دانسته اند و تصریح فرموده اند که از نظر معنی و محتوا نیز همه آنها نزد ائمّه علیهم السلام شناخته شده است . دنباله این تأیید کامل ، دفاع امام (ع) از کتاب سلیم است که در بخش اوّل مقدمه بیان آن گذشت و متن آن در سرآغاز کتاب سلیم خواهد آمد ( به ص ٣٠ و ١٩٦ از همین کتاب مراجعه شود ) .

کلام امام صادق (ع) در تأیید کتاب سلیم

امام صادق (ع) فرمود :

(( هرکس از شیعیان و محبّین ما کتاب سلیم بن قیس هلالی نزد او نباشد چیزی از امر ولایت ما نزد او نیست ، و از مسائل مربوط به ما چیزی نمی داند . آن کتاب الفبای شیعه و سرّی از اسرار آل محمّد علیهم السلام است )) .

این حدیث در مدارک زیر نقل شده است :

یک . علّامه مجلسی این حدیث را در نسخه ای از کتاب سلیم که در سال ٦٠٩ استنساخ شده دیده است . که همان نسخه خطّی شماره ٣٠ در فصل دهم این کتاب است .

دو . در نسخه خطّی شماره ٣٥ که از روی نسخه خطّی سال ٦٠٩ نوشته شده این حدیث عینا موجود است .

سه . در نسخه خطّی شماره ٣٦ که آن نیز از روی نسخه سال ٦٠٩ استنساخ شده موجود است .

چهار . در آخر نسخه خطّی شیخ حرّ عاملی که در سال ١٠٨٧ نسخه برداری شده این حدیث آمده است ، که همان نسخه خطّی شماره ١ در فصل دهم این کتاب است .

پنج . در نسخه های خطّی شماره ١٥ ، ١٩ ، ٣٢ ، ٣٧ ، ٣٨ ، ٤٢ از نسخه های کتاب سلیم نیز این حدیث عینا موجود است .

شش . تکملة الرجال : ج ١ص ٤٦٧ ، به نقل از دست خط علّامه مجلسی در حاشیه مرآة العقول .

هفت  : مستدرک الوسائل : ج ٣ ص ١٨٣.

هشت . تنقیح المقال : ج ٢ ص ٥٤ .

الذریعة : ج ٢ ص ١٥٢.

در اینجا توضیح مختصری درباره این حدیث لازم به نظر می رسد :

در طول ٢٥٠ سال حضور ائمّه علیهم السلام در اجتماع مسلمانان تا اوّل غیبت امام زمان عجل الله فرجه ، مبانی اعتقادی و حقایق تاریخی شیعه در سطح وسیعی تبیین گردید ، و بسیاری از غیر مسلمانان و نیز مسلمانان و حتّی عدّه زیادی از شیعیان که اعتقادات کاملی نداشتند ، از اصول عقیدتی مذهب اهل بیت علیهم السلام آگاهی پیدا کردند .

با در نظر گرفتن شرائط سرتاسر اختناق در زمان حکومت ابوبکر و عمر و بنی امیّه و بنی عبّاس و انحراف فکری اکثریّت مردم از حقایق تاریخ اسلام ، تبیین مبانی تشیّع به صورت تدریجی صورت می گرفت . به همین جهت بسیاری از مطالب عمیق در زمان امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین علیهم السلام قابل بازگو نبود و جز چند نفر انگشت شمار کسی در پی آن نبود و یا نمی پذیرفت ، در حالیکه در زمان امام صادق و امام رضا و امام هادی علیهم السلام عقاید شیعه در سطح بالاتری همچون محتوای زیارت عاشورا و زیارت جامعه بر مردم عرضه گردید .

با توجه به تصویر بالا ، باید توجه داشت که امام صادق (ع) در زمانی کلام مزبور را فرموده اند که شیعه در شرایط مرگبار حکومت های غاصب ، امکان نشر و بسط معارف خویش را نداشتند ، و به خصوص در جنبه عقیدتی کتاب تدوین شده و آماده نداشتند تا در مقابل دشمنان و یا برای خود شیعیان عرضه کنند ، و تنها نوشته درخشانی که به حق آبروی تشیّع به شمار می آمد و حامل حقایقی بس عمیق از عقاید و تاریخ تشیّع بود همانا کتاب سلیم بن قیس بود .

اهمیّت کتاب هنگامی روشن تر می شود که به چند کتاب تدوین شده بدست معاندین اهل بیت علیهم السلام در آن عصر بنگریم که یک نمونه آن کتابی انباشته از فضائل جعلی و دروغین برای ابوبکر و عمر و عثمان و معاویه بود که دستور تدوین آن را خود معاویه داد تا در منبر ها و مکتب خانه ها به عموم مردم تعلیم گردد .

در چنان شرایطی امام صادق (ع) (( کتاب سلیم بن قیس )) را به عنوان سرّی از اسرار آل محمّد علیهم السلام و به عنوان شناسنامه و الفبای تشیّع معرّفی فرمودند و از کلام حضرت می توان چنین استفاده کرد که هرکس لااقل محتوای این کتاب را که همانا ولایت و برائت است قبول نداشته باشد ، باید در صدد کامل کردن عقاید خود باشد تا از محبّین واقعی اهل بیت علیهم السلام بشمار آید .

سخنان امام حسن و امام حسین و امام زین العابدین و امام باقر و امام صادق علیهم السلام در تأیید کتاب سلیم

در آخر حدیث ١٠ کتاب سلیم ، به عنوان تأیید حدیث سلیم مطالبی به نقل از امام حسن و امام حسین و امام سجّاد و امام باقر و امام صادق علیهم السلام آمده است ، و خلاصه آن چنین است که فرموده اند :

آنچه سلیم نقل کرده اولا صحیح است ، و ثانیا ما نیز از پدرانمان شنیده ایم ، و ثالثا سلیم آن را به طور دقیق و بدون کم و زیاد نقل کرده است .

مدارک این حدیث چنین است :

یک . حدیث ١٠ کتاب سلیم .

دو . مختصر اثبات الرجعة ، تألیف فضل بن شاذان : حدیث اوّل .

سه . اعتقادات شیخ صدوق : حدیث آخر .

چهار . اختیار معرفة الرجال ( رجال کشی ) : ج ١ ص ٣٢١ ح ١٦٧.

سخنان امام زین العابدین و امام باقر علیهما السلام در تأیید کتاب سلیم

در آخر وصیتنامه امیرالمؤمنین (ع) که سلیم نقل کرده به نقل از امام باقر (ع) آمده است که آن حضرت فرمود :

(( این وصیّت امیرالمؤمنین (ع) است ، و این نسخه کتاب سلیم بن قیس هلالی است که به ابان سپرده و برای او قرائت کرده است . ابان گفته من کتاب را خدمت امام زین العابدین (ع) قرائت کردم و آن حضرت فرمود : سلیم راست گفته است ، خدا او را رحمت کند )) .

مدارک این حدیث چنین است :

غیبت سیخ طوسی : ص ١١٧ بحار : ج ٤٢ ص ٢١٣ .

تهذیب شیخ طوسی : ج ٩ ص ١٧٦ ص ١٧٤ .

الدر النظیم ( نسخه خطّی ) ، به نقل مقدمه کتاب سلیم ( چاپ نجف ) : ص ١٥ .

خلاصه این حدیث تأیید همه کتاب سلیم است و آنچه ابان در اول کتاب از امام زین العابدین (ع) نقل کرده در اینجا از قول امام باقر (ع) از ابان نقل شده و تأیید سخن ابان و سلیم از لسان امام (ع) محسوب می شود ، و با توجه به اینکه این مطلب در پایان حدیث ٤٩ از کتاب سلیم است ، از جهتی تأیید خاصّ این حدیث سلیم نیز خواهد بود .

این بود آنچه از تأیید ائمّه علیهم السلام درباره سلیم و احادیث آن به ما رسیده است . همین افتخار سلیم را بس که نزد امامانمان شناخته شده بود و او را به نیکی یاد کرده اند و آنچه او نقل کرده تأیید فرموده اند .

........................................

منبع : کتاب اسرار آل محمّد علیهم السلام ( کتاب سلیم بن قیس هلالی ) - تألیف ابوصادق سلیم بن قیس هلالی عامری کوفی ؛ ترجمه اسماعیل انصاری زنجانی خوئینی .

 





برچسب ها: ,,,,,,,,,,,
موضوعات
احکام خمس
غدیر کامل ترین پیام
زندگینامه چهارده معصوم
مهدویت
Imam Hussain
تاریخ اسلام
سخنرانی و روضه مرحوم کافی
LETTER FOR YOU
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
آرشیو مطالب
پیوند ها
وصیت نامه شهدا
امکانات جانبی
آمار وبلاگ
بازديد امروز : 4
افراد آنلاين : 2
بازديد ديروز : 206
بازديد ماه : 5152
بازديد سال : 18186
کل بازديدها : 49959
مجموع اعضا : 3
تعداد مطالب : 0
تعداد نظرات : 6