X
x جهت سفارش تبليغ در سایت ثامن بلاگ کليک کنيد

یورو و دلار paypal

آسمانی ها - 24- نظری دیگر به عدالت صحابه
24- نظری دیگر به عدالت صحابه
نظری دیگر به عدالت صحابه بسم الله الرحمن الرحیم نظریدیگر به عدالت صحابه سنّیمی گوید:صحابه همه عادل اند. عبدالرؤوف مناوی شافعی: همهاهل سنّت بر آن اند که صحابه همگی عادل بوده اند. ( فیض ا
1 2 3 4 5 نسخه قابل چاپ
نوشته شده در تاریخ 16 شهریور 1393 توسط گمنام

بسم الله الرحمن الرحیم

نظری دیگر به عدالت صحابه

سنّی می گوید:

صحابه همه عادل اند.

عبدالرؤوف مناوی شافعی:

همه اهل سنّت بر آن اند که صحابه همگی عادل بوده اند. ( فیض القدیر: ٢٦٣/١.)

عبدالملِک جویْنی شافعی:

عدالت بزرگ و کوچک صحابه،  اجماعی (= مورد انفاق همه دانشمندان) است. ( تحذیر العقبري: ١٢/١.)

شیخ محمّد عربی تَبَّانی جزایری:

عدالت صحابه - که رضایت خدا بر ایشان باد - بر هر مسلمانی روشن و ثابت است؛ هم از نظر کتاب و هم سنّت و هم اجماع!! (همان :١٨٠/١.)

شیعی می گوید:

صحابه هم مؤمن پرهیزگار داشته اند و هم منافق و گنه کار و ستمگر و نگون بخت. خدای تعالی می فرماید: اگر منافقان نزد تو آمدند و گفتند: ما گواه ایم که تو فرستاده خداوندی - و خداوند خود می داند که تو فرستاده اویی - خدا گواهی می دهد که منافقان دروغ گویند. آن ها سوگند های خویش را سپر (اهداف خود) قرار داده اند و از راه حق جلوگیری کرده اند. بد کاری است که آنها می کنند! ( { إذا جاءَکَ الْمُنافِقُونَ قالوا: نَشهَدُ إنَّکَ لَرَسولُ اللهِ؛ وَ اللهُ یَعْلَمُ إنَّکَ لَرَسولُهُ، وَ اللهُ یَشْهَدُ إنَّ الْمُنافِقِینَ لَکاذِبونَ. اِتَّخَذوا أیْمانَهُم جُنَّةً فَصَدّوا عَنْ سَبِیلِ اللهِ إنَّهُم ساءَ ما کانوا یَعْمَلونَ } منافقون (٦٣): ١-٢.)

نیز می فرماید: آن گاه که داد و ستد یا سرگرمی ای ببینند، به سویش می شتابند و تو را ایستاده رها می کنند. بگو: آن چه نزد خدا است از بازی و بازرگانی بهتر است و او بهترین روزی ده است ( {وَ إذا رَأوْا تِجارَةً أوْ لَهْواً اِنْفَضُّوا إلَیْها وَ تَرَکُوکَ قائِماً. قُلْ: ما عِنْدَ اللهِ خَیْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجارَةِ؛،وَ اللهُ خَیْرُالرَّازِقِینَ.} جمعه (٦٢):١١.)

همچنین گروهی از اصحاب، پس از رحلت حضرت رسول (ص) کژ راهه رفتند. خداوند تعالی ( در پیش گویی از این ارتداد) چنین فرمود: محمّد [صل الله علیه و آله و سلم ] یک فرستاده است و پیش از او، فرستادگان (آمدند و) رفتند. آیا اگر در گذشت یا کشته شد، شما به گذشته هاتان واپس می گرایید ؟( {وَ ما مُحَمَّدٌ إلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرَُسُلُ فَإنْ ماتَ أوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلیٰ أعْقابِکُمْ ....} آل عمران (٣): ١٤٤.)

ما شیعیان درباره صحابه - به استناد آنچه از توصیف کتاب خدا درباره آنها خواندیم - داوری کلّی نمی کنیم و همه را یکجا عادل نمی خوانیم. بخاری از حضرت رسول (ص) روایت کرده است که فرمود:

((من پیش تر از شما ... به کنار حوض خواهم رفت. مردانی از شما را نزد من خواهند آورد که اگر خواستم خم شوم تا از حوض کوثر آب شان دهم، از کنار آب دورشان می کنند. خواهم گفت: خداوندا! یارانم ... یارانم! خداوند خواهد فرمود: نمی دانی پس از تو چه کردند!)) ( ر.ک همین کتاب: ٨٨ پاورقی ٣(بخش عدالت صحابه).

نیز فرمود: ((گروهی از اصحاب مرا به سوی چپ خواهند برد. من می گویم: یارانم ...یارانم! ( خداوند متعال) می فرماید: از وقتی تو ایشان را ترک گفتی، به راه گذشته اشان واپس گرویدند.)) (ر.ک همین کتاب: ٨٩ پاورقی ١.(بخش عدالت صحابه) .

نیز فرمود:

((در یاران من ١٢ منافق است که ٨ تای آن ها هرگز به بهشت در نمی آیند؛ مگر شتر از سوراخ سوزن بگذرد!)) (في أصحابی اِثْنا عَشَرَ مُنافِقاً، مِنْهُمْ ثَمانِیَةُ لَا یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّیٰ یَلِجَ الْجَمَلُ في سَمِّ الْخِیاطِ. الجامع الصغیر: ٢٢٥/٢؛ صحیح مسلم: ١٢٢/٨؛ السنن الکبری للبیهقی: ١٩٨/٨؛ تفسیر ابن کثیر: ٣٨٧/٢؛ تاریخ الاسلام للذهبی: ٦٤٩/٢؛ مسند احمد: ٣٩٠/٥؛ الخصائص للسیوطی: ٢٨٠/١.)

بنابراین، کتاب و سنّتِ از طریق غیر شیعه رسیده [نیز]، زیاده ستایی اینان درباره ی صحابه را رد می کند. پس کدام اجماع ...؟ کدام کتاب و سنّت در تجلیل از صحابه ...؟

چرا ناراستی و گمراه کردن و این سان نادرست گویی، آقای تَبَّانی؟

آیا این سخن خداوند متعال نیست که ... لعنت خدا را بر دروغ گویان قرار می دهیم ؟ (  {...فَنَجعَل لَعنَةَ اللهِ عَلَی الْکاذِبینَ } آل عمران (٣): ٦١.)

این گزینه ی بدی است و هنگامی برای شما پشیمانی می آورد که پشیمانی سود نداشته باشد.

گذشته از این، بدگویی برخی صحابه نسبت به یکدیگر گاه تا پایه ی تکفیر پیش می رفت؛ نه خروج از عدالت!

دانشمند معاصر مصری شیخ محمود ابورَیَّه:

برخی صحابه از یکدیگر انتقاد می کردند و بعضی یکدیگر را کافر می خواندند. ( أضواء علی السنّة المحمّدیة (چاپ سوم): ٣٤٢).

تفتازانی:

اصحاب(گاه) با نیزه (و سلاح) با هم می جنگیدند و (گاهی) سخنان ناشایست به هم می گفتند.(شرح المقاصد(استانبول،١٣٠٥):١٠٦.)

اگر با هم چنین بودند، چگونه می توان عادل شان دانست ؟! این آن است که شیعه کاملا رد می کند.

برای اثبات درستی سخن استاد ابورَیَّه و تفتازانی، تنها زخم زبانهای عایشه را نسبت به یک تن از اصحاب بازگو می کنیم که کافی است.

او در طعن عثمان بن عَفّان اموی، سوّمین خلیفه سنّیان، می گفت: لعنت خدا بر نعثل (یعنی عثمان) باد! (شرح نهج البلاغة): ٤٦٥/٤.) نعثل را بکشید که گناه آلود است!( الإمامة و السیاسة):٥٢/١.)... نعثل را بکشید که کافر است!(الإمام علي صوت العدالة الإنسانیّة: ٤؛ تاریخ الکبری: ٤٥٩/٤؛ الکامل في التاریخ: ٢٠٦/٣؛ تذکرة الخواص: ٦١؛ الإمامة و السیاسة: ٤٩/١؛السیرة الحلبیة: ٢٨٦/٣؛ المناقب للخوارزمی: ١١٧.)

استاد عبدالکریم الخطیب، دانشمند معاصر مصر توضیح می دهد: نعثل یهودی ای بود در مدینه که (عایشه) عثمان را بدو تشبیه می کرد. (عليّ بن ابی طالب علیه السلام بقیّة النبوة و خاتم الخلافة: ٢٣٥.)

شیخ محمّد عربی تَبّانی جزایری نیز می گوید:

مردم عثمان - رضی الله عنه - را نعثل لقب داده بودند. ( تحذیر العقبری في محاضرات الخضري: ١٤٢/٢.)

برای آگاهی بیشتر از درگیری های صحابه با هم، به اثر دیگر نویسنده مهاتراتٌ بین صحابة رسول الله (ص) - که در نقد غالیان در اصحاب است - مراجعه فرمایید.

اگر اصحاب چنین اند و خداوند - آن گونه که گذشت - در کتاب خود از ایشان یاد کرده است و رسول الله (ص) آنان را نکوهیده است، چگونه ما شیعیان و پیروان عترت پاک نبوی، همه را یکجا درست کار بدانیم و به مخالفت با قرآن و سنّت پیامبرمان و نیز با خرد خود بپردازیم؟! این همان گمراهی آشکار است.

اینک ... شما چه می گویید؟

........................................

منبع: کتاب شیعی می گوید سنی می گوید شما چه می گویید؟/مؤلّف محمّد رضی رضوی؛  مترجم علی رضوی .





برچسب ها: ,,,
موضوعات
احکام خمس
غدیر کامل ترین پیام
زندگینامه چهارده معصوم
مهدویت
Imam Hussain
تاریخ اسلام
سخنرانی و روضه مرحوم کافی
LETTER FOR YOU
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
آرشیو مطالب
پیوند ها
وصیت نامه شهدا
امکانات جانبی
آمار وبلاگ
بازديد امروز : 144
افراد آنلاين : 3
بازديد ديروز : 81
بازديد ماه : 867
بازديد سال : 11334
کل بازديدها : 43107
مجموع اعضا : 3
تعداد مطالب : 248
تعداد نظرات : 6