X
x جهت سفارش تبليغ در سایت ثامن بلاگ کليک کنيد

یورو و دلار paypal

آسمانی ها - 3- ترتیب جانشینان
3- ترتیب جانشینان
ترتیب جانشینان حجت های خداوند إنّي تارِکٌ فیکُمُ الثَّقَلینِ کِتابَ اللهِ وَ عِترَتي أهلَ بَیتي عَلیُّ بنُ أبي طالِبٍ شیعی می گوید سنی می گوید
1 2 3 4 5 نسخه قابل چاپ
نوشته شده در تاریخ 29 آبان 1393 توسط گمنام

3

ترتیب جانشینان

سنی می گوید:

نزد ما پیروان مذاهب چهارگانه، پیشوای حق، بعد از پیامبر خدا صل الله علیه و آله و سلم، ابوبکر بن ابی قحافه است و سپس عمر بن خطاب؛ آنگاه عثمان بن عفّان و پس از وی، علیّ بن ابی طالب[علیه السلام].

این سخن ابوحامد غزالی شافعی (معروف به حجة الاسلام) است.1

... گذشتگان ما و پدران پیشینمان بر این بودند و ما نیز به دنبال ایشان ایم؛ آنچه را پذیرفتند، می پذیریم و آنچه را نه، نمی پذیریم. بی گمان، خلافت این پیشوایان به همین ترتیب یاد شده مشروع است.

شیعی می گوید:

پیشوای حق پس از رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم پسر عمّ آن حضرت، امام علیّ بن ابی طالب علیه السلام است؛ آنگاه، فرزندش امام حسن مجتبی علیه السلام؛ سپس حضرت حسین بن علی علیه السلام، پس از آن حضرت، امام علیّ بن الحسین زین العابدین علیه السلام و سپس حضرت باقر، محمد بن علی علیه السلام، پس از او، امام جعفر بن محمد صادق علیه السلام؛ بعد، حضرت موسی بن جعفر کاظم علیه السلام، آنگاه امام علیّ بن موسی الرضا علیه السلام؛ سپس حضرت جواد، محمد بن علی علیه السلام؛ پس از آن، امام علیّ بن محمد هادی علیه السلام، آنگاه حضرت عسکری، حسن بن علی علیه السلام و پس از ایشان، حضرت مهدی، حجة بن الحسن علیه السلام.

اینان... پیشوایان و سروران و راهبران مایند.

دلیل ما سخن حضرت خاتم الأنبیا صل الله علیه و آله و سلم است که از روی خواست (خود) چیزی نمی گوید و سخنش جز وحیِ فرود آمده نیست؛2 حضرتش فرموده است:

((جانشینان و اوصیای من و حجت های خداوند بر آفریدگان، پس از من، 12 تن اند. نخستینشان برادر من و آخرین ایشان... فرزند من.))

پرسیدند: یا رسول الله! برادرتان کیست؟

فرمود: ((علیّ بن ابی طالب.))

گفتند: فرزند شما... ؟

فرمود: ((مهدی، همو که زمین را از برابری و داد لبالب می سازد؛ چنان که از ستم و بیداد پر شده باشد.))3

همچنین، آن پیامبر بزرگ صل الله علیه و آله و سلم فرمود:

((من در میان شما، دو یادگار گران می نهم. نخستینِ آن دو، کتاب خداست که حاوی هدایت و نور است. نوشتار خدا را به دست گیرید و بدان چنگ زنید... .))

آنگاه کتاب الله را مورد تأکید قرار داد و تحریض فرمود و افزود:

((... و خاندانم را.))

... و سه بار فرمود:

((در کار خاندان من، خدا را در نظر گیرید!))4

همچنین آنحضرت صل الله علیه و آله و سلم فرمود:

((من دو یادگار گران نزد شما می نهم: کتاب خدا و خاندانم، نزدیکانم را. اگر آن دو را نگاه دارید، هرگز گمراه نمی شوید.5 آن ها از یکدیگر جدا نخواهند شد تا کنار حوض (کوثر) نزد من آیند. از ایشان فرا گیرید و تلاش نکنید که به آن ها چیزی بیاموزید که خود از شما داناترند.))6

امام علی بن ابی طالب علیه السلام پسر عمّ پیامبر صل الله علیه و آله و سلم و داماد آن حضرت و پدر فرزندان او و نخستینِ دوازده پیشوای پس از اوست. ابراهیم [بن] شیبه انصاری گوید:

نزد اصبغ بن نُباته رفتم و نشستم. او پرسید: می خواهی آنچه را علیّ بن ابی طالب که خدای از او خشنود باد گفت تا بنویسند، برایت بخوانم؟

پس آنگاه... نوشتاری برایم بیرون آورد که در آن چنین بود: ((به نام خداوند مهربان بخشایشگر.

این وصیّتی است از حضرت محمد صل الله علیه و آله و سلم به خاندان و پیرَوانش: سفارش من به کسانم این است که پروای خدا پیش گیرند و به طاعت او پایبند باشند. امت را نیز سفارش می کنم که از این خاندان جدا نشوند. این خانواده دامان پیامبر خویش گرفته اند و پیرَوان آن ها در روز بازپسین، دامان ایشان را. آن ها شما را به گمراهی نمی آرند و از هدایت بیرون نمی برند.))7

حقیقت آن است که خاندان پیغمبر ما که درود خدا بر او و ایشان باد شایسته جانشینی آن بزرگوارند و به امامت بر همه ی مسلمانان پس از حضرتش سزاوارتر؛ زیرا خویشان و نزدیکان آن حضرت اند و به شریعت و آیین وی داناتر. هیچ یک از مسلمانان را در صفات فضل و کمال انسانی، نمی توان با ایشان سنجید و نه در علم و عمل و اخلاق و دین داری و سیاست ورزی.

گذشته از سخنان صریح نبویِ گویای فرمان پیرَوی از آن ها و آموختن از ایشان، خرد ناب وجوب پیروی از آن خاندان و الگو دانستنشان را بر ما بایسته می دارد؛ چراکه در همه ی صفات فضل و کمال انسانی پیش روند و پسین را بر پیشین، پیش داشتن، به حکم عقل... زشت است.8

اگر کسی زندگانی و موضع گیری های ایشان را در حالات و زمان های مختلف با خداوند متعال و با افراد گوناگون جامعه بررسی کند، این حقیقت را در می یابد.

این است که کنار گذاشتن ایشان، حق را به یک سو نهادن  و به گمراهی گراییدن است که خداوند بزرگ می فرماید: پس از راستی، جز گمراهی چیست؟ (اهریمنان) به کجا می گردانندتان؟!9

ما مسلمان ایم و به رسالت پیغمبران و عصمت حضرتش و این که از روی خواست دل سخن نمی گوید و گفته اش همه وحی است، باور داریم و این که پریشان گو نیست... و حاشا از او!

پس راهی جز این نداریم که پس از آن پیامبر خاتم صل الله علیه و آله و سلم به خاندان و کسان حضرت او روی آریم و از ایشان فرا گیریم و در زندگی، بر خود پیشواشان دانیم و راهنمایی شان را بپذیریم و از آنچه ما را زنهار می دهند، بپرهیزیم. رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم با این کار، ایمنی مان را از گمراه شدن تضمین فرموده است.

ما بخدا پناه می بریم که در هیچ باوری، بی بررسی و پِژوهش، از پیشینیان خود تقلید کنیم که حق جلّ جلالُه پیرَوان پدران و نیاکان و دیگر گذشتگان را، بر این کار، نکوهیده و فرموده است: آنگاه که به ایشان گویند: از آنچه خداوند فرستاده است پیروی کنید،گویند: نه... ما به راهی می رویم که پدرانمان را بر آن یافتیم! آیا اگر چه پدرانشان خرد نورزیده و هدایت نیافته باشند؟!10

اینک ... شما چه می گویید؟

_______________________________________

1-     ر.ک: إحیاءُ علومِ الدین (الإذهریّه مصر، چاپ دوم، 1316): 1/99

2-     ((وَ ما یَنطِقُ عَنِ الهَویا. إن هُوَ إلّا وَحيٌ یوحیا)) نجم (53):3-4.

3-     ((إنَّ خُلَفائي وَ أوصیائی  وَ حُجَجَ اللهِ عَلَی الخَلقِ بَعدی لَإثنا عَشَرَ؛ أوَّلُهُم أخي وَ ااخِرُهُم وَلَدي.» قیلَ: یا رَسولَ اللهِ! وَ مَن أخوکَ؟ قالَ: «عَلیُّ بنُ أبي طالِبٍ.» قیلَ: فَمَن وَلَدُکَ؟ قالَ: اَلمَهديُّ الَّذي یَملَأُها قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت جَوراً وَ ظُلماً.)) فرائدُ السِّمطین: 2/312؛ ینابیع المودّه:3/295، با اندک اختلاف.

4-     إنّي تارِکٌ فیکُم ثَقَلینِ أوَّلُهُما کِتابُ اللهِ فیهِ الهُدیا وَ النّورُ؛ فَخُذوا بِکِتابِ اللهِ وَ استَمسَکوا بِهِ (فَحَثَّ عَلیا کِتابِ اللهِ وَ رَغَّبَ فیهِ) ثُمَّ قالَ: وَ أهلُ بَیتي، اُذَکِّرُکُم اللهَ في أهلِ بَیتي، اُذَکِّرُکُم اللهَ في أهلِ بَیتي، اُذَکِّرُکُم اللهَ في أهلِ بَیتي. صحیح مسلم (مصر، 1290): 2/238؛ مسند احمد: 4/367؛سنن دارمی:2/432؛فضائل الصحابة:22؛السنن الکبری للبیهقی:2/148؛السنن الکبری للنسائی:5/51؛المعجم الکبیر:5/182؛نظم درر السمطین:231؛الجامع الصغیر:1/244؛کنزالعمال:13/640.

5-     از این سخن بر می آید که اگر کسی به آن دو چنگ نزند، از حق به دور می افتد و به قول قرآن، از حق که بگذری، جز گمراهی چیست؟!

6-      إنّي تارِکٌ فیکُمُ  الثَّقَلینِ کِتابَ اللهِ وَ عِترَتي أهلَ بَیتي، إن تَمَسَّکتُم بِهِما لُن تَضِلّوا؛ وَ إنَّهُما لَن یَفتَرِقا حَتّیا یَرِدا عَلَیَّ الحَوضَ فَتَعَلَّموا مِنهُم وَ لا تُعَلِموهُم فَإنَّهُم أعلَمُ مِنکُم. ینابیع المودّه (اسلامبول، 1302):35؛ المعجم الکبیر:5/167؛الصواع المحرقة: 150 و 328؛مجمع الزوائد:9/164؛اُسد الغابة:1/490؛کنزالعمال:1/186؛الدرالمنثور:2/60.

7-     جَلَستُ إلَی الأصبَغِ بنِ نُباتَةَ، فَقالَ: أ لا أقرَاُ عَلَیکَ ما أملاهُ  عَلیُّ بنُ أبي طالِبٍ رَضِیَ اللهُ عَنهُ؟ فأخرَجَ إلَیَّ  صَحیفَةً فیها مَکتوبٌ: بِسمِ اللهِ الرَّحمانِ الرَّحیم. هذا ما أوصیا بِهِ مُحَمَّدٌ صل الله علیه و آله و سلم أهلَ بَیتِهِ یَأخُذونَ بِحُجزَةِ نَبِیِّهِم صل الله علیه و آله و سلم وَ أنُّ شیعَتَهُم ااخِذونَ بِحُجَزِهِم یَومَ القیامَةِ وَ أنَّهُم لَن یُدخِلوکُم في بابِ ضَلالَةٍ وَ لَن یُخرِجوکُم مِن بابِ هدیً. نظم درر السمطین:240[به نقل از آن، ینابیع المودّه: باب 58،ح43].

8-     [اشاره به قاعده عقلی: تقدیمُ المفضول علی الأفضل قبیحٌ عقلاً.]

9-     ((... فَما ذا بَعدَ الحَقِّ إلّا الضَّلالُ؟ فَأنّیا  تُصرَفونَ؟)) یونس (10):32.

10- ((وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ: اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا ۗ أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ؟!))بقره (2): 170

منبع: کتاب شیعی می گوید سنی می گوید شما چه می گویید؟/مؤلّف محمّد رضی رضوی؛  مترجم علی رضوی.

 





برچسب ها: ,,,,,,,,,,,,
موضوعات
احکام خمس
غدیر کامل ترین پیام
زندگینامه چهارده معصوم
مهدویت
Imam Hussain
تاریخ اسلام
سخنرانی و روضه مرحوم کافی
LETTER FOR YOU
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
آرشیو مطالب
پیوند ها
وصیت نامه شهدا
امکانات جانبی
آمار وبلاگ
بازديد امروز : 140
افراد آنلاين : 3
بازديد ديروز : 81
بازديد ماه : 863
بازديد سال : 11330
کل بازديدها : 43103
مجموع اعضا : 3
تعداد مطالب : 248
تعداد نظرات : 6