X
x جهت سفارش تبليغ در سایت ثامن بلاگ کليک کنيد



آسمانی ها - 5- اجماع امّت در تعیین جانشین
5- اجماع امّت در تعیین جانشین
اجماع امّت در تعیین جانشین سنّی می گوید شیعی می گوید یار گوساله ابوبکر علی علیه السلام عباس زبیر سعد بن عُباده عمرِ خطّاب شیعه می گوید سنی می گوید شما چه می گویید
1 2 3 4 5 نسخه قابل چاپ
نوشته شده در تاریخ 12 مهر 1393 توسط گمنام

بسم الله الرحمن الرحیم

اجماع امّت در تعیین جانشین

سنّی می گوید:

مسلمانان، جز رافضیان، بر خلافت و امامت ابوبکر اجماع دارند؛ مخالفت ایشان نیز ]بی اهمیت و[ بی زیان است و رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم می فرماید:

((امّت من بر گمراهی هم داستان نخواهند شد.))

شیعی می گوید:

اجماعی درباره خلافت بوبکر تحقق نیافت. ادّعای وی نیز پذیرفته نیست و سخن پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم آن را تأیید نمی کند؛ چراکه واژه ی امّت بر همه آحاد مسلمانان دلالت می کند و هر یک از ایشان یک تن از امّت است. بی گمان ]از نظر تاریخی[ بدیهی است که یکایک افراد خلافت او را نپذیرفته اند.

{اینک چند گواه:}

{1-} احمد بن حَجَر:

انصار بیعت بوبکر را دوست نداشتند1.

{2- محمد بن جریر طبری:}

سعد بن عُباده، سرکرده انصار از بیعت با بوبکر سخت خودداری ورزید و گفت: نه... به خدا سوگند! تا آخرین تیر ترکش، با شما می جنگم و سر نیزه ام را (به خونتان) رنگین می کنم و تا شمشیرم یاری کند، در شما تیغ می زنم و همراه خانواده و هوادارانم، با شما – حتّی اگر جنّ و انس همراهتان شوند – نبرد می کنم و بیعت نمی پذیرم... تا بر پروردگارم وارد شوم.2

{3- همو:}

{...} انصار (یا گروهی از ایشان) گفتند: ما جز با علی {علیه السلام} بیعت نمی کنیم.3

{4- ابن ابی الحدید:}

ابوالأسوَد دُئِلی گوید: مردانی از مهاجران از بیعت بدونِ رایزنی با ابوبکر به خشم آمدند. علی {علیه السلام} و زبیر نیز خشمگین شدند. 4

{5- محمد بن جریر طبری:}

قبیله {ها}ی اَسَد و فَزاره گفتند: به خدا سوگند! با این ابوالفَصیل (= یار گوساله) بیعت نخواهیم کرد.5

{6- همو:}

قبیله ی طیّ گفتند: سوگند به خدا! با این یار گوساله بیعت نمی کنیم. 6

شیخ محمد بن عربی تبّانی الجزائری می گوید:

مردم ابوبکر را از روی تحقیر، یار گوساله کنیه داده بودند. 7

{7- ابن ابی الحدید:}

مردان هَوازِن گفتند: ما با این ذوالخِلال8 (مراد ابوبکر است) بیعت نمی کنیم. 9

ابن ابی الحدید {در حاشیه این گزارش تاریخی} می گوید:

(بوبکر) روپوشی بافت فدک داشت که وقتی سوار (مرکب) می شد، آن را به بر می کرد و گاهی که فرود می آمد، برمی کند. این همان بود که هَوازِنیان، پس از رسول خدا {صل الله علیه و آۀه و سلم} بر او خرده می گرفتند. 10

{8-} احمد بن محمد بن عبد ربّه اندُلُسی:

کسانی که خود را از بیعت با ابوبکر دور داشتند، اینان بودند:

علی {علیه السلام}،عباس،زبیر،سعد بن عُباده.

علی {علیه السلام} و عباس در خانه فاطمه {سلام الله علیها} نشستند تا آنگاه بوبکر عمرِ خطّاب را به سوی ایشان روانه کرد؛ برای آنکه از خانه ی فاطمه بیرون شان آرد و بدو گفت: اگر نپذیرفتند، با آن ها بجنگ... . 11

{9- ایضاً، محمد بن جَریر طبری:}

محمد بن مسلم بن شِهاب زُهری گفت: تا 6 ما... نه علی با بوبکر بیعت کرد و نه هیچ یک از هاشمیان.12

{10- سُیوطی:}

عمر بن خطّاب گفت: بیعت با بوبکر کاری از دست بیرون رفته شد و خدا شرّ آن را بازداشت. 13

{11- ابن حَجَر مکّی و دیگران:}

نیز (عمر) افزود: ... هرکه باز چنین کرد بکُشیدش! 14

از این رو ادّعای هم داستانی (امّت) بر خلافت ابوبکر باطل است و بی ریشه. اگر به فرض، وقوع آن را درست بدانیم، آیا خلافتی که بر ستم و زور و تهدید به کشتن استوار شود، مشروع است؛ حال آنکه خداوند تعالی می فرماید: {لا إکراهَ فِي الدّینِ}15 ؟! هرگز!

به راستی، تا کی گمراه کنندگان به غفلت و تقلید از پیشینیان ادامه می دهند و چه هنگام خردِ خویش را به کار می گیرند و به هدایت باز می گردند؟!

اینک ... شما چه می گویید؟

________________________________________

1-       الصواعق المحرقة (1375): 12.

2-       تاریخ الاُمم و الملوک: 3/210.

3-       همان: 3/198.

4-       شرح نهج البلاغة: 2/19.

5-       تاریخ الاُمم و الملوک: 3/229.

6-       همان: 3/228.

7-       تحذیر العبقريِّ من محاضَرات الخضري: 2/140.

8-       [خِلال قطعه ای است که برای مهار کردن کرّه ی چهارپا بر دهانه او می نهند و ذوالخلال شاید دشنامی در ردیفِ افسار بسته، پوزه بنددار...]

9-       شرح نهج البلاغة: 2/17.

10-   همان: 2/42.

11-   العِقد الفرید (مصر،1403): 2/197 و 4/259 و (1407): 5/13.

12-   تاریخ الاُمم و الملوک:3/202.

13-   تاریخ الخلفاء: 56، سیوطی می گوید: خداوند حق را بر زبان عمر جاری کرد. تاریخ الخلفاء (بیروت): 112.

14-   الصواعق المحرقة: 21؛ المِلل و النِّحل (مصر، 1332): 13؛ شرح نهج البلاغة: 1/123.

15-   بقره(2): 256. در قبول دین، اکراهی نیست.

 ........................................
منبع: کتاب شیعی می گوید سنی می گوید شما چه می گویید؟/مؤلّف محمّد رضی رضوی؛  مترجم علی رضوی.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 






برچسب ها: ,,,,,,,,,,,
موضوعات
احکام خمس
غدیر کامل ترین پیام
زندگینامه چهارده معصوم
مهدویت
Imam Hussain
تاریخ اسلام
سخنرانی و روضه مرحوم کافی
LETTER FOR YOU
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
آرشیو مطالب
پیوند ها
وصیت نامه شهدا
امکانات جانبی
آمار وبلاگ
بازديد امروز : 86
افراد آنلاين : 3
بازديد ديروز : 27
بازديد ماه : 4754
بازديد سال : 10451
کل بازديدها : 42224
مجموع اعضا : 3
تعداد مطالب : 248
تعداد نظرات : 6