سرداب سامرّا
13 تیر 1394 | نسخه قابل چاپ | نویسنده : گمنام
سرداب مقدس،زیر زمینی است در سامرّا،کنار مزار امام هادی و امام عسکری علیهما السلام. این سرداب محل زندگی و عبادت امام هادی و امام حسن عسکری و حضرت مهدی علیهم السلام بوده و تمام دیدار ها با حضرت مهدی علیه السلام در زمان پدرش در همین منزل و سرداب انجام می گرفته است. خانه امام حسن عسکری علیه السلام همانند دیگر خانه های عراق،شامل غرفه ای برای مردان،غرفه ای برای زنان سرداب بوده که سرداب نیز شامل غرفه هایی برای مردان و زنان بوده است و در تابستان از شدت گرما به این سرداب پناه می برده اند. مقدس شمردن آن سرداب از سوی شیعیان موجب شد که دشمنان اهل بیت علیهم السلام،شیعیان را متهم کنند بر اینکه آن ها می گویند امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در این سرداب مخفی شده است؛ امّا شیعیان از چنین اعتقادی منزّه هستند. شیعیان سرداب را به این دلیل مقدس می شمارند که محل زندگی و نیایش سه امام معصوم،همچنین محل زندگی حضرت حکیمه خاتون و نرجس خاتون بوده است.
و اما موقعیت کنونی سرداب سامرّا؛امروزه هرکس از هر نقطه شهر سامرا به مرکز شهر نگاه کند،دو گنبد با شکوه می بیند که یکی از آن ها با کاشی های طلایی براق و دیگری با کاشی های رنگی زیبایی پوشیده شده است. هر یک از این گنبد ها به ساختمان مستقلی تعلق دارند. گنبد بزرگ طلایی در بالای ظریح مطهر که مرقد های مقدس امام دهم و امام یازدهم علیهما السلام در آن جای دارد،قرار گرفته است. ولی گنبد های کوچک بر بالای ساختمان مسجد جامع شهر ساخته شده است. ساختمان حرم مطهر به شکل مستطیل و ساختمان مسجد جامع به صورت مستقل از ساختمان حرم ،ولی متصل به صحن حرم است و سرداب غیبت درست در زیر ساختمان مسجد قرار گرفته و در طول تاریخ بار ها در بنا و بخش های مختلف آن تعمیرات و تغییراتی انجام شده است.
سرداب غیبت از جمله سرداب های عمیقی است که در زیر یک لایه سنگی حفر شده و در کل دارای سه قسمت عمده است: یک غرفه شش ضلعی،یک غرفه مستطیل کوچک و یک غرفه به شکل مستطیل بزرگ. توضیح بیشتر آن که غرفه مستطیل بزرگ در میان مردم به ((مصلای مردان)) و غرفه مستطیل شکل کوچک به ((مصلای بانوان)) معروف است. این بخش ها با دو راهرو بلند و طولانی به یکدیگر مرتبط می شوند؛ یعنی راهرو طولانی مصلای مردان و مصلای زنان را به هم وصل می کند و یک راهرو طولانی دیگر بین مصلای مردان و غرفه شش ضلعی وجود دارد.
همچنین این بخش های سه گانه هر یک از طریق روزنه ای کوچک و طولانی که از قسمت های فوقانی دیوار آغاز شده،تا پایین ترین حد دیوار بیرونی مسجد جامع امتداد می یابد و نور و هوا دریافت می کند.پلکانی که راه ورود و خروج سرداب است و به غرفه شش ضلعی منتهی می شود دارای بیست پله است. ورودی این پلکان و سرداب در داخل ساختمان مسجد و بر دیواری قرار گرفته که ورودی نماز خانه نیز در آن واقع است.
طول مصلای مردان پنج متر و هشتاد سانتی متر و عرض آن سه متر و پنجاه سانتی متر است. در ضمن طول مصلای زنان چهار متر و شصت سانتی متر و عرض آن سه متر است......
اگر در کتاب هایی چون مزار شهید اول،اعمال و دعا های مربوط به زیارت امام هادی ، امام حسن عسکری و امام زمان علیهم السلام در یک مکان ذکر شده است؛علت آن است که در زمان سابق راه سرداب نیز از پشت حرم عسکریین علیه السلام در یک ساختمان بوده است،لذا پس از زیارت عسکریین علیه السلام بلافاصله زیارت امام زمان علیه السلام و سپس زیارت حضرت نرجس خاتون ذکر شده است. در هر حال این سرداب در طول تاریخ به اندازه ای مورد توجه مردم بوده است که در آن آثار ارزشمندی از منبت کاری و کاشی کاری و سایر هنر های معماری به کار رفته است.از جمله این اشیاء،درِ چوبی نفیسی است که از دوران خلافت عباسیان به جای مانده است و از ویژگی های هنری و تاریخی ارزشمندی برخوردار است.1
نشریه موعود،شماره 37 ،ص 51
و اما موقعیت کنونی سرداب سامرّا؛امروزه هرکس از هر نقطه شهر سامرا به مرکز شهر نگاه کند،دو گنبد با شکوه می بیند که یکی از آن ها با کاشی های طلایی براق و دیگری با کاشی های رنگی زیبایی پوشیده شده است. هر یک از این گنبد ها به ساختمان مستقلی تعلق دارند. گنبد بزرگ طلایی در بالای ظریح مطهر که مرقد های مقدس امام دهم و امام یازدهم علیهما السلام در آن جای دارد،قرار گرفته است. ولی گنبد های کوچک بر بالای ساختمان مسجد جامع شهر ساخته شده است. ساختمان حرم مطهر به شکل مستطیل و ساختمان مسجد جامع به صورت مستقل از ساختمان حرم ،ولی متصل به صحن حرم است و سرداب غیبت درست در زیر ساختمان مسجد قرار گرفته و در طول تاریخ بار ها در بنا و بخش های مختلف آن تعمیرات و تغییراتی انجام شده است.
سرداب غیبت از جمله سرداب های عمیقی است که در زیر یک لایه سنگی حفر شده و در کل دارای سه قسمت عمده است: یک غرفه شش ضلعی،یک غرفه مستطیل کوچک و یک غرفه به شکل مستطیل بزرگ. توضیح بیشتر آن که غرفه مستطیل بزرگ در میان مردم به ((مصلای مردان)) و غرفه مستطیل شکل کوچک به ((مصلای بانوان)) معروف است. این بخش ها با دو راهرو بلند و طولانی به یکدیگر مرتبط می شوند؛ یعنی راهرو طولانی مصلای مردان و مصلای زنان را به هم وصل می کند و یک راهرو طولانی دیگر بین مصلای مردان و غرفه شش ضلعی وجود دارد.
همچنین این بخش های سه گانه هر یک از طریق روزنه ای کوچک و طولانی که از قسمت های فوقانی دیوار آغاز شده،تا پایین ترین حد دیوار بیرونی مسجد جامع امتداد می یابد و نور و هوا دریافت می کند.پلکانی که راه ورود و خروج سرداب است و به غرفه شش ضلعی منتهی می شود دارای بیست پله است. ورودی این پلکان و سرداب در داخل ساختمان مسجد و بر دیواری قرار گرفته که ورودی نماز خانه نیز در آن واقع است.
طول مصلای مردان پنج متر و هشتاد سانتی متر و عرض آن سه متر و پنجاه سانتی متر است. در ضمن طول مصلای زنان چهار متر و شصت سانتی متر و عرض آن سه متر است......
اگر در کتاب هایی چون مزار شهید اول،اعمال و دعا های مربوط به زیارت امام هادی ، امام حسن عسکری و امام زمان علیهم السلام در یک مکان ذکر شده است؛علت آن است که در زمان سابق راه سرداب نیز از پشت حرم عسکریین علیه السلام در یک ساختمان بوده است،لذا پس از زیارت عسکریین علیه السلام بلافاصله زیارت امام زمان علیه السلام و سپس زیارت حضرت نرجس خاتون ذکر شده است. در هر حال این سرداب در طول تاریخ به اندازه ای مورد توجه مردم بوده است که در آن آثار ارزشمندی از منبت کاری و کاشی کاری و سایر هنر های معماری به کار رفته است.از جمله این اشیاء،درِ چوبی نفیسی است که از دوران خلافت عباسیان به جای مانده است و از ویژگی های هنری و تاریخی ارزشمندی برخوردار است.1
نشریه موعود،شماره 37 ،ص 51
موضوعات مرتبط با این مطلب :
____________________________________________________
برچسب ها:
برچسب ها:
اثبات وجود مهدی علیه السلام
13 تیر 1394 | نسخه قابل چاپ | نویسنده : گمنام
چگونه می شود اثبات کرد که مهدی واقعا در تاریخ وجود داشته است؟ شاید شرایط خاص روحی_روانی این باور را در ذهن مردم جا انداخته باشد؟ این اصل که مهدی رهبر موعود و منجی عالم بشریت است ادیث نبوی،و به صورت خاص در روایات ائمّه اهل بیت علیهم السلام آمده است.در این روایات مسأله به گونه مورد تأکید قرار گرفته که جای هیچ گونه شکی باقی نمی گذارد و چهارصد حدیث فقط از طریق اهل سنت شمارش شده که به ضمیمه روایات شیعه به بیش از شش هزار روایت می رسد؛و چنین آماری بسیار بالا است. در مورد خیلی از مسائل بدیهی اسلام که مسلمانان به آن معتقدند،این همه روایت وارد نشده است.
اما تجسم این اندیشه در وجود امام دوازدهم علیه السلام هم دلایل کافی دارد که کاملا اقناع کننده است. این دو دلیل را می توان در دو دلیل نقلی و علمی،خلاصه کرد: دلیل نقلی،وجود امام موعود را اثبات می کند و دلیل علمی، ثابت می کند که مهدی یک اسطوره و فرظیه نیست،بلکه حقیقتی است که وجود او در تاریخ لمس شده است.
اما دلیل نقلی: صدها روایت و حدیث از پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم و ائمّه اهل بیت علیهم السلام رسیده است که می گوید مهدی موعود دارای این خصوصیات است: از اهل بیت علیهم السلام است،از فرزندان فاطمه است،از نسل حسین و نهمین فرزند آن حضرت است. و روایاتی که می گوید جانشینان پیامبر صل الله علیه و آله و سلم دوازده نفر می باشند.
این روایات مهدی موعود را در شخص امام دوازدهم،منحصر و متعین می کند و با اینکه ائمّه علیهم السلام برای حفظ ان حضرت از ترور و قتل سعی داشتند مسأله در سطح عمومی مطرح نشود،در عین حال روایات زیادی در این زمینه وارد شده است. البته زیادی روایات به تنهایی نمی تواند مقبولیت آن را برساند،بلکه در اینجا قرینه و گواه خاصی وجود دارد که دلیل بر صحت این روایات است. در حدیث شریف نبوی،سخن از امامان،جانشینان،امیران و سخن از دوازده تن آمده است. متن احادیث مختلف است؛در بعضی دوازده امام و در بعضی دوازده خلیفه و در بعضی دیگر دوازده امیر،ذکر شده است. بعضی از مؤلفان،این احادیث را بیش از دویست و هفتاد شمارش کرده اند که همگی از کتاب های معتبر شیعه و سنی از قبیل صحیح بخاری،صحیح مسلم،سنن ترمذی،سنن ابو داود،مسند احمد و مستدرک حاکم نقل شده است.
اما دلیل علمی: دلیل علمی تجربه است،تجربه ای که مدت زمان هفتاد سال گروهی از مردم با آن زندگی کردند؛یعنی ((غیبت صغری)) غیبت صغری برگزار شد تا مردم به تدریج با غیبت خو بگیرند و خود را بر اساس آن بسازند. امام از دیده ها پنهان بود ولی از طریق وکیلان و یاران مورد وثوق (نواب اربعه) با مردم ارتباط داشت. در این مدت،چهار تن از پاک ترین و با تقواترین مؤمنان،نیابت و جانشینی آن حضرت را بر عهده داشتند و در مدت هفتاد سال واسطه میان او و مردم بوده اند و هیچ کس در هیچ زمینه ای خطایی از آنان ندیده و نشنیده است.
آیا تصور می کنید امکان داشته باشد یک دروغ،هفتاد سال دوام بیاورد و چهار نفر با هماهنگی کامل و یک صدا،یک نقش را بازی کنند؟ آنان با رفتار صمیمانه خود چنان در مردم ایجاداطمینان کرده بودند که همه به کردار و گفتار آنان ایمان داشتند. آیا می شود این چهار تن به گونه ای نقش بازی کنند که هیچ کس به حقیقت پی نبرد در حالی که این افراد هیچ رابطه خاصی با هم نداشته اند تا بگوییم در این قضیه تبانی کرده بودند. از قدیم گفته اند: طناب دروغ،کوتاه است،امکان ندارد یک دروغ بتواندبدین شکل دوام بیاورد و در تمام این مدت و با همه بده بستان ها و روابط مختلف موضوع کشف نگردد و همه به درستی آن ایمان داشته باشند.بدینسان در می یابیم که پدیده غیبت صغری می تواند به عنوان یک آزموده علمی،دلیل بر واقعیت خارجی یک موضوع باشد و آن وجود،زندگی و سپس غیبت حضرت مهدی علیه السلام است.
آن حضرت پس از غیبت صغری،خود اعلان کرده است که در پرده غیبت کبری خواهد رفت و از نظر ها پنهان خواهد گشت و هیچ کس او را نخواهد دید.1 نشریه موعود،شماره 14،ص 80 (مقاله شهید سید محمد باقر صدر)
اما تجسم این اندیشه در وجود امام دوازدهم علیه السلام هم دلایل کافی دارد که کاملا اقناع کننده است. این دو دلیل را می توان در دو دلیل نقلی و علمی،خلاصه کرد: دلیل نقلی،وجود امام موعود را اثبات می کند و دلیل علمی، ثابت می کند که مهدی یک اسطوره و فرظیه نیست،بلکه حقیقتی است که وجود او در تاریخ لمس شده است.
اما دلیل نقلی: صدها روایت و حدیث از پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم و ائمّه اهل بیت علیهم السلام رسیده است که می گوید مهدی موعود دارای این خصوصیات است: از اهل بیت علیهم السلام است،از فرزندان فاطمه است،از نسل حسین و نهمین فرزند آن حضرت است. و روایاتی که می گوید جانشینان پیامبر صل الله علیه و آله و سلم دوازده نفر می باشند.
این روایات مهدی موعود را در شخص امام دوازدهم،منحصر و متعین می کند و با اینکه ائمّه علیهم السلام برای حفظ ان حضرت از ترور و قتل سعی داشتند مسأله در سطح عمومی مطرح نشود،در عین حال روایات زیادی در این زمینه وارد شده است. البته زیادی روایات به تنهایی نمی تواند مقبولیت آن را برساند،بلکه در اینجا قرینه و گواه خاصی وجود دارد که دلیل بر صحت این روایات است. در حدیث شریف نبوی،سخن از امامان،جانشینان،امیران و سخن از دوازده تن آمده است. متن احادیث مختلف است؛در بعضی دوازده امام و در بعضی دوازده خلیفه و در بعضی دیگر دوازده امیر،ذکر شده است. بعضی از مؤلفان،این احادیث را بیش از دویست و هفتاد شمارش کرده اند که همگی از کتاب های معتبر شیعه و سنی از قبیل صحیح بخاری،صحیح مسلم،سنن ترمذی،سنن ابو داود،مسند احمد و مستدرک حاکم نقل شده است.
اما دلیل علمی: دلیل علمی تجربه است،تجربه ای که مدت زمان هفتاد سال گروهی از مردم با آن زندگی کردند؛یعنی ((غیبت صغری)) غیبت صغری برگزار شد تا مردم به تدریج با غیبت خو بگیرند و خود را بر اساس آن بسازند. امام از دیده ها پنهان بود ولی از طریق وکیلان و یاران مورد وثوق (نواب اربعه) با مردم ارتباط داشت. در این مدت،چهار تن از پاک ترین و با تقواترین مؤمنان،نیابت و جانشینی آن حضرت را بر عهده داشتند و در مدت هفتاد سال واسطه میان او و مردم بوده اند و هیچ کس در هیچ زمینه ای خطایی از آنان ندیده و نشنیده است.
آیا تصور می کنید امکان داشته باشد یک دروغ،هفتاد سال دوام بیاورد و چهار نفر با هماهنگی کامل و یک صدا،یک نقش را بازی کنند؟ آنان با رفتار صمیمانه خود چنان در مردم ایجاداطمینان کرده بودند که همه به کردار و گفتار آنان ایمان داشتند. آیا می شود این چهار تن به گونه ای نقش بازی کنند که هیچ کس به حقیقت پی نبرد در حالی که این افراد هیچ رابطه خاصی با هم نداشته اند تا بگوییم در این قضیه تبانی کرده بودند. از قدیم گفته اند: طناب دروغ،کوتاه است،امکان ندارد یک دروغ بتواندبدین شکل دوام بیاورد و در تمام این مدت و با همه بده بستان ها و روابط مختلف موضوع کشف نگردد و همه به درستی آن ایمان داشته باشند.بدینسان در می یابیم که پدیده غیبت صغری می تواند به عنوان یک آزموده علمی،دلیل بر واقعیت خارجی یک موضوع باشد و آن وجود،زندگی و سپس غیبت حضرت مهدی علیه السلام است.
آن حضرت پس از غیبت صغری،خود اعلان کرده است که در پرده غیبت کبری خواهد رفت و از نظر ها پنهان خواهد گشت و هیچ کس او را نخواهد دید.1 نشریه موعود،شماره 14،ص 80 (مقاله شهید سید محمد باقر صدر)
موضوعات مرتبط با این مطلب : <-ArchiveEntryCategory->
____________________________________________________
برچسب ها:
برچسب ها:
آثار انتظار
12 تیر 1394 | نسخه قابل چاپ | نویسنده : گمنام
کسی که انتظار مصلح جهانی را دارد در واقع،انتظار انقلاب و تحولی را دارد که وسیع ترین و اساسی ترین انقلاب های انسانی در طول تاریخ بشر است؛انقلابی که همه شؤون زندگی انسان ها را شامل می شود.انتظار،همیشه از دو عنصر نفی و اثبات تشکیل می شود،یعنی ناراحتی از وضع موجود،و عشق و علاقه به وضعیت بهتر.پس کسانی که در انتظارند،اگر در ادعای خود صادق باشند،باید این آثار در آن ها آشکار شود:
خودسازی فردی:منتظِر،همیشه باید خودساخته و آماده باشد.برای تحقق بستن به چنین انقلاب عظیمی،مردانی بزرگ،مصمم،نیرومند،خوساخته،شکست ناپذیر،و دارای بینش عمیق لازم است.خودسازی برای چنین هدفی،مستلزم به کار بستن برنامه های اجتماعی،فکری و اخلاقی است.خودسازی اجتماعی:منتظِر،علاوه بر خودسازی خویش،باید مراقب حال دیگران نیز باشد و علاوه بر اصلاح خویش،در اصلاح دیگران و جامعه خود نیز بکوشد.در میدان مبارزه،هیچ فردی نمی تواند از حال دیگران غافل بماند،بلکه موظف است هر نقطه ضعفی را که در هر کجا می بیند،اصلاح کند و هر موضع آسیب پذیری را ترمیم نماید.حل نشدن در فساد محیط:یکی از آثار انتظار،عدم تسلیم در برابر آلودگی های جامعه است.هنگامی که فساد فراگیر می شود و بیشتر مردم را به آلودگی می کشاند،گاهی افراد پاک در یک بن بست فراگیر قرار می گیرند،و از اصلاحات،مأیوس می شوند و فکر می کنند کار از کار گذشته است و دیگر امیدی برای اصلاح نیست،این نومیدی ممکن است آنان را به صورت تدریجی به فساد و همرنگی با محیط بکشاند.تنها چیزی که می تواند در آن ها روح امید بدمد و به مقاومت و خویشتن داری دعوت کند،امید به اصلاح نهایی و ظهور مصلح جهانی است.پایداری در برابر رهبری های فاسد و مبارزه با فساد:هرکس سرگذشت دستگاه های جبار بنی امیه،بنی عباس،امویین اندلس،سلاطین عثمانی و دیگر کسانی که بر جوامع مسلمان به اسم اسلام و حاکم مسلمان،در هند،ماوراء النهر،ایران،مصر،شام،و نقاط دیگر آسیا،آفریقا و اروپا مسلط شدند بخواند،می فهمد که چه وض نا امیدکننده ای پیش آمد که هدف های واقعی و اصولی اسلام،بیشتر از رسمیت افتاد و اصلا مطرح نبود.تنها چیزی که مسلمانان را در برابر این وضعیت نگاه داشت و آنها را در حال اعتراض به اوضاع و تقاضای اجرای برنامه های اسلامی دلیر می کرد،وعده های پیامبر صل الله علیه و آله وسلم بود که:این دین از بین نمی رود و آینده برای اسلام است.این وعده ها بود که مسلمانان را در برابر حوادثی مانند تسلط بنی امیه،جنگ های صلیبی،هجوم چنگیز و سرانجام،استعمار قرن اخیر،پایدار نگه داشت و مسلمانان را علیه آنان به جهاد و پیکار برانگیخت.بنابراین مسلمان،تسلیم ظلم و فساد نمی شود و با ستمگران و مفسدان همراه و هم صدا نخواهد شد.1
البته
آثار انتظار،منحصر به این چهار اثر نیست.برای مطالعه بیشتر می توانید به
کتب دیگر مانند((انقلاب جهانی مهدی علیه السلام)) اثر آیت الله مکارم
شیرازی،مبحث انتظار مراجعه نمایید.
سیمای آفتاب،حبیب الله طاهری،ص 211
سیمای آفتاب،حبیب الله طاهری،ص 211
موضوعات مرتبط با این مطلب : <-ArchiveEntryCategory->
____________________________________________________
برچسب ها:
برچسب ها:
مصحف امیرالمؤمنین علیه السلام
12 تیر 1394 | نسخه قابل چاپ | نویسنده : گمنام
قرآنی است که توسط حضرت علی علیه السلام به همان نحو که در مدت بیست و سه سال نازل گردیده،جمع آوری شده است.قرآن فعلی که امروز در دست ما است، جمع آوری ((عثمان بن عفان)) است و با مصحف امیرالمؤمنین علیه السلام از لحاظ کلام الهی،کم و کاستی ندارد.حضرت علی علیه السلام آن مصحف را بر صحابه عرضه کرد،امّا آنان نپذیرفتند.پس از آن،حضرت آن را مخفی کرد و تا کنون به حال خود باقی است و زمانی به دست حضرت مهدی ظاهر خواهد شد.
امام صادق علیه السلام در مورد شیوه جدید نظم قرآنی می فرماید:((چون قائم علیه السلام قیام کند،کتاب خدای تبارک و تعالی را آن چنان که هست،تلاوت می کند و قرآنی را که امیرمؤمنان علیه السلام نوشته بیرون می آورد.))1و درباره مصحف امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید:((هنگامی که امیرمؤمنان از نوشتن قرآن فارغ شد،آن را بر مردم عرضه کرد و فرمود:این کتاب خدای تبارک و تعالی است،آن را از دو لوح آن چنان که خدایش بر محمد صل الله علیه و آله و سلم فرو فرستاد،گرد آورده ام.مردم گفتند:ما مصحفی داریم که همه ی آیات قرآنی را در بر دارد،دیگر نیازی به قرآن شما نداریم.امیرمؤمنان علیه السلام فرمود:به خدا سوگند دیگر پس از امروز آن را نخواهید دید!من وظیفه داشتم هنگامی که از آن فارغ شدم،آن را بر شما عرضه کنم تا شما آن را بخوانید.))2 این مضمون از امام باقر علیه السلام نیز روایت شده است.این دو روایت و روایات دیگر،مشخص می کنند که قرآن امیرمؤمنان علیه السلام در محضر حضرت بقیة الله علیه السلام است و آن بر حسب نزول تنظیم شده و شأن نزول ها را در بردارد،و حضرت مهدی آن را به هنگام ظهور عرضه می کند و معلمین قرآن در مسجد کوفه آن را آموزش می دهند.
______________________________________
1. اصول کافی،ج2،ص 633
...............................................................................................................
______________________________________
1. اصول کافی،ج2،ص 633
2. همان
...............................................................................................................
برای اطلاعات بیشتر به کتاب الفبای مهدویت مجتی تونه ای رجوع کنید.
موضوعات مرتبط با این مطلب : <-ArchiveEntryCategory->
____________________________________________________
برچسب ها:
برچسب ها: